De mensen verschuiven de uitgaven en investeringen in de tuin steeds meer naar het voorjaar. In vergelijking met 20 jaar geleden is dit zo’n 30% van de bestedingen. De kennis over de tuin is afgenomen in de afgelopen 20 jaar. Dit kan wel worden geconcludeerd. Vaak weten de mensen simpelweg niet meer dat er in het najaar kan worden geïnvesteerd in de tuin.

Verklaringen

Er zijn meerdere verklaringen voor deze trend. Het contact met moeder natuur is aan het verminderen. Vanuit thuis of school krijgen mensen steeds minder mee over de moestuin of tuin. Daarnaast wordt er meer binnenshuis gewerkt. Ook is de druk vanuit andere vrijetijdsbestedingen flink toegenomen en willen we sneller resultaat.

Tuincentra

Deze trend wordt deels gestimuleerd door tuincentra. Zo hebben de medewerkers vaak weinig plantenkennis en worden de mensen verkeerd voorgelicht. Ook wordt er al vanaf vroeg in het  najaar meer gefocust op de kerstperiode, waardoor de buiteninrichting minder aandacht krijgt.

Bestedingen

Toch zijn de bestedingen in de tuin in zijn totaliteit niet verminderd. Mensen die landelijk wonen willen vaak ook een nette tuin die toch een natuurlijke uitstraling heeft.  Door bijvoorbeeld een afrastering bij Van Eekeren kan je veiligheid en een mooie uistraling perfect combineren.